Jak vybrat školní batoh a aktovku nejen pro prvňáka

Jak vybrat školní batoh a aktovku nejen pro prvňáka>

Výběr školní aktovky či batohu se nevyplatí podceňovat. Nezapomeňte, že vaše dítě nosí aktovku přibližně 175 dní v roce. Dětská opěrná soustava se navíc neustále vyvíjí, takže je potřeba jí dopřát jen to nejlepší. Předejdete tak problémům s páteří do budoucna. Proto se při výběru školního batohu zaměřte na vyztužená záda a celkovou ergonomii. Zjistěte, jak vybrat vhodný školní batoh.

Je rozdíl, zda vybíráte školní aktovku nebo školní batoh

Před touto otázkou budete stát ve chvíli, kdy budete vybírat brašnu pro prvňáčka. Jak se rozhodnout?

Školní aktovka

Je charakteristická svým vzhledem. Jedná se o brašnu s jednou velkou skořepinovou komorou, do které se vkládají veškeré učební pomůcky. Na bočních stranách se zpravidla nachází kapsy pro lahev s pitím a pro svačinu. Dno aktovky je pevné a stabilní, proto i když je aktovka prázdná, dobře stojí. Klopna překrývá celou horní část a zapíná se klasickými přezkami.

Školní aktovka je nejlepší volbou pro prvňáčky, kteří jsou roztržití a nepamatují si, co a kam uložili. Díky jedné komoře budou mít okamžitý přehled o všech věcech, které v tašce mají. Zapínání na přezky je praktické, protože jde snadno otvírat a zavírat. Prvňák se tedy nebude muset otravovat se zipy a nestane se mu, že by chodil s otevřenou brašnou.

Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že školní aktovka dítě dříve omrzí. Musíte proto počítat s tím, že zhruba ve druhé nebo třetí třídě bude vyžadovat nákup školní tašky, která nepůsobí tolik „dětinsky“.

Školní aktovka nebo školní batoh?
Školní aktovka je nejlepší volbou pro prvňáčky

Školní batoh

Kvalitní školní batohy jsou vícekomorové. Zpravidla disponují dvěma až třemi komorami a dalšími přídavnými kapsami. Pro zapínání se nejčastěji používá zip. Kromě učení školní batoh pojme i věci pro volnočasové aktivity. Přestože je dno pevné a pogumované, není školní batoh tak stabilní jako aktovka. Vyztužené bývá totiž jen dno a záda.

Jestliže není školní batoh vybaven nepromokavými zipy, je potřeba jej před deštěm chránit pláštěnkou. Přes klasické zipy by se totiž voda mohla do batohu dostat. Nejlepším řešením je integrovaná pláštěnka.

Po školním batohu sáhněte v případě, že si váš prvňáček dokáže uspořádat své osobní věci a nebude mu dělat problém se vyznat ve vícekomorovém systému. Pohodlné by pro něj mělo být i zapínání na zip.

Školní batoh x školní aktovka
Výhodou školních batohů je jejich vícekomorový systém

Hmotnost školních aktovek podle platných norem

Jakmile učiníte závěr, zda zvolíte školní batoh či aktovku, přijde na přetřes druhá a velice zásadní otázka. Tou je hmotnost školních aktovek.

Podle normy ČSN 79 6506 by maximální hmotnost prázdné školní aktovky pro žáky 1. stupně měla být maximálně 1 200 g. U žáků 2. stupně se hmotnost navyšuje na maximální hodnotu 1 400 g prázdné tašky.

V současné době jsou na trhu k dostání i odlehčené aktovky pro prvňáčky, jejichž hmotnost nedosahuje ani 1 000 g. U těchto výrobků však zpozorněte. Nízké hmotnosti je totiž většinou dosaženo tím, že se ubralo například na výztuhách nebo se pro výrobu použil nekvalitní materiál.

Podezřele lehké batohy nemají:

  • dostatečně vypolstrovaná záda,
  • horní seřizovací prvky ramenních popruhů,
  • hrudní pásek a další vylepšení.

Kvůli odlehčení tak dochází ke zhoršení kvality batohu, který jen těžko přizpůsobíte stavbě těla vašeho dítěte. Pamatujte, že žák by neměl nosit na zádech větší zátěž než desetinu svojí váhy. Jestliže váží 30 kg, měla by aktovka i s učebními pomůckami vážit maximálně 3 kg.

Jak batoh odlehčit?

Mnohdy děti na zádech nosí větší zátěž, než by musely. Jedná se například o učebnice a sešity, které ten den nepotřebují, hračky nebo zbytečně těžké klíče.

U prvňáčků je nejlepší prvních pár dnů kontrolovat rozvrh. Nemusí do školy nosit všechny učebnice a sešity. Naučte své dítko chystat si věci podle toho, jaké předměty jej následující den čekají. Rovněž si zjistěte, zda si mohou děti učebnice a pomůcky nechávat ve škole.

I starším dětem čas od času zkontrolujte aktovku. Mnohdy tam najdete spoustu hraček, které zbytečně zvětšují hmotnost aktovky. Co se týče klíčů, mělo by na nich dítě nosit maximálně jednu ozdobu. Mnohdy svazek totiž obsahuje dva klíče a spoustu zbytečných přívěsků.

Anatomické tvarování zad

Každá školní brašna by měla mít anatomické tvarování zad, které kopíruje fyziologické zakřivení páteře. Poznáte jej tak, že zadní strana tašky je v bederní části vyklenutá a v hrudní prohloubená. Samozřejmostí je polstrovaná opora pro lopatky. Jen dokonale propracovaná zadní část zajistí, že bude taška či batoh dítěti na zádech dobře sedět a umožní mu správné držení těla.

Pro anatomické tvarování se používá měkčený materiál, který dítěti poskytne při nošení dostatečný komfort. Zároveň však musí být dostatečně tuhý, aby se pod vahou aktovky nezmáčklo, a dítě do zad netlačily učebnice. Polstrování by mělo být vyrobeno z dostatečně prodyšného materiálu, který bude odvádět pot.

Anatomicky tvarovaná záda školního batohu
Anatomicky tvarovaná záda u školního batohu jsou důležitá

Následky špatně padnoucího školního batohu

Pokud batoh vaše dítě tlačí nebo mu dobře nesedí, bude jej nutit do nepřirozených poloh. Například do předsunutého držení hlavy, ramen a k celkovému přenesení těžiště těla dopředu. To ohrožuje vyvíjející se dětský opěrný aparát. Důsledkem mohou být bolesti hlavy a zad v pozdějším věku.

Nastavení popruhů

Ramenní popruhy by měly být polstrované a nastavitelné v horní i v dolní části. Ideální je, pokud jsou ze spodní strany opatřeny protiskluzovým materiálem, který zajistí, že nebudou po ramenech klouzat. Při výběru svoji pozornost zaměřte také na to, aby se popruhy nedotýkaly školákova krku. To by mohlo vést k nepříjemným odřeninám. U prvňáčků by měla být šířka ramenních popruhů okolo 4 cm, u studentů se hovoří o šířce 5 cm. Správně nastavené ramenní popruhy by měly klíční kost křížit zhruba v polovině.

Díky správně nastaveným ramenním popruhům by neměla spodní část tašky přesahovat vrchol křížové kosti a výška batohu by měla umožnit volný pohyb krční páteři. Během přirozeného pohybu školáka či studenta by nemělo docházet k tomu, že se taška bude hýbat ze strany na stranu nebo bude jinak nestabilní.

Stabilitu tašky podpoříte hrudním či bederním pásem. Bederní pás je však u aktovek či školních tašek spíše výjimkou. Přítomnost hrudního pásu je však výhodná. Nastavitelný hrudní pás se postará o to, aby taška na zádech dobře seděla. Zabraňuje totiž tomu, aby ramenní popruhy klouzaly z ramen. Školák tak může vesele běhat nebo skákat, aniž by ho obtěžovala padající aktovka.

Výška tašky podle výšky dítěte

Abyste pro své dítě vybrali ten nejlepší batoh do školy, zaměřte se na výšku svého potomka. Správně vybraná školní taška by měla odpovídat délce zad dítěte. Délka zad dítěte je vzdálenost mezi křížovou kostí a rameny.

  • Děti do 120 cm – v tomto případě sáhněte po školní aktovce s výškou 34–37 cm.
  • Školáci s výškou 120–130 cm – měli by nosit tašky od 38 cm do maximálně 40 cm.
  • Děti nad 130 cm – v tomto případě je vhodné sáhnout po tašce vysoké 41 cm.

Jak poznáte správně vybranou tašku?

Správně vybraný a kvalitní školní batoh či aktovku poznáte podle toho, že:

  • není širší než ramena dítěte,
  • přilne k zádům a kopíruje jejich tvar,
  • spodní část tašky dosahuje na úroveň kyčlí,
  • horní část tašky je ve stejné výši jako ramena.

Bezpečnostní prvky

Bezpečnost je u dětí na prvním místě. Aby byly vaše děti dobře vidět za slunečného, deštivého i mlhavého počasí, je potřeba, aby měla taška reflexní prvky. Na školní tašce by mělo být nejméně 10 % reflexní plochy.

Veškeré viditelné švy by měly být opatřeny reflexními paspulemi. Ty většinou lemují celý obvod všech kapes, ale mohou být i na ramenních popruzích. Kromě paspulí mohou mít reflexní prvky geometrické tvary nebo tvary zvířátek. Platí, že toto bezpečnostní opatření by se mělo nacházet na přední, zadní i bočních stranách tašky.

Dalším bezpečnostním prvkem může být svým způsobem i kombinace výrazných barev. Dívčí batohy mívají nejčastěji neonově růžové nebo oranžové barvy. U chlapeckých batohů se objevuje neonová zelená, žlutá nebo oranžová. Kromě látkových reflexních prvků mohou děti na taškách nosit i odrazky.

Bez pevného dna by to nešlo

Nejlepší školní batoh či aktovku poznáte podle pevného dna. Dno by nemělo propustit vodu. Proto bývá ve spodní části opatřeno několika plastovými nožkami, které tašku chrání nejen před vodou, ale také před ušpiněním, pokud ji žák častěji pokládá na zem.

Dalším požadavkem na dno je dostatečná šířka. Díky ní si student do batohu pohodlně naskládá veškeré učebnice, sešity a další pomůcky. Navíc pevné dno zabraňuje krčení a třepení papírových rohů učebnic a sešitů. Jestliže si student píše poznámky do notebooku, měla by být v batohu kapsa určená pro bezpečné uložení této elektroniky.

Kromě pevného dna by měly mít zejména školní aktovky pro žáčky 1. stupně ucho a poutko. U studentských batohů pro teenagery si vystačíte jen s uchem. Mezi uchem a poutkem je výrazný rozdíl, který by měly děti znát.

  • Ucho – slouží pro přenášení tašky. Mělo by být dostatečně široké, aby se nezařezávalo do dlaně. Ideální je, pokud je opatřené plastovou výztuhou. Velikost ucha by měla být taková, aby se do něj vešla dětská ruka i s rukavicí.
  • Poutko – slouží pro pověšení tašky na háček v lavici. Konstrukce poutka není stejná jako konstrukce ucha, proto by se mělo využívat pouze pro zavěšení.
Školní aktovka pro 1. stupeň s uchem a poutkem
Vyberte pro malé žáky školní tašku s uchem i poutkem

Kvalitní výrobní materiál a vnitřní uspořádání

Školní batohy a aktovky by měly být ušity z odolných materiálů, které se dobře čistí a nepropouští vodu. Látka by měla být rovněž odolná proti otěru. Výhodou je, pokud jsou hrany tašky lemované plastovou ohebnou paspulí, která snižuje odírání látky a chrání švy.

Pokud látka není nepromokavá, měla by být alespoň ošetřená vodoodpudivou úpravou. Při dešti textilie vodu nenasákne, ale utvoří se na ní kapky, které stékají pryč. Pro výrobu školních tašek se nejčastěji používá polyester, který je vysoce odolný proti otěru a rychle schne.

Taška musí být praktická a musí se líbit

Praktičnost je na prvním místě. Dbejte na to, aby měla taška či batoh dostatek kapes a komor. Kromě učení budou totiž děti v tašce nosit také svačinu, klíče, telefon nebo sluchátka. Proto by měla být opatřena menšími kapsičkami pro veškeré drobnosti. Kapsičky na klíče bývají většinou síťové a disponují bezpečnostním klipem. Děti na 1. stupni ocení i průhlednou kapsu, do které budou moci umístit rozvrh.

Kromě praktičnosti berte v potaz i design. Přizvěte si k výběru vašeho školáka. Je to totiž právě on, kdo bude tašku nosit a chlubit se s ní kamarádům. Malé holčičky se zamilují do batohů s motivy pohádky Ledové království. Kluci se budou trumfovat v batozích a aktovkách s postavičkami z pohádky Auta nebo Mimoni. Starší studenti sáhnou po ikonách z kultovních Star Wars nebo Fortnite.

Velké oblibě se těší školní sety, které zahrnují školní tašku či aktovku, penál a dokonce i sportovní vak. Set má stejný design, takže si vaše dítě svoje věci spolehlivě pozná.

Chyby, kterých se raději vyvarujte

Především starší děti už nechtějí nosit klasickou aktovku nebo dětský školní batoh. Jakmile přijdou do puberty, mají tendenci nosit učení „halabala“ ve sportovních vacích nebo pytlících. Tyto tašky však nejsou určeny pro nošení zátěže, nemají totiž pevná záda. Nezapomeňte, že děti se vyvíjí až do 18 let, takže do této doby by měly na zádech nosit kvalitní tašku.

Podobně je to i s batohy. Mnohdy děti učení nosí ve 3D batozích nebo sportovních batozích. Ty však do školy nejsou vhodné. Svojí konstrukcí se hodí především na výlety a cestování.

Školní batoh z pohledu fyzioterapeuta

Dětská páteř se vyvíjí od narození až do ukončení růstu. Pomůckami a obuví, kterou dětem kupujete, růst a vývoj páteře ovlivňujete. Takovou pomůckou je také školní batoh nebo aktovka.

Každodenní nošení aktovky je nová zátěž, kterou předškolák nezná. Na nákup si vyhraďte čas a určitě vezměte svého předškoláka s sebou. Výška dětí v šesti letech se značně liší. Stejně tak, jako se liší šířka a postavení ramen. Batoh, který báječně pasuje kamarádovi tedy nemusí vyhovovat zádům vašeho  školáka. Tašku je nutné zkoušet zatíženou, tak nejlépe uvidíte, jak bude vypadat na zádech s učením. A na co si při výběru aktovky či batohu dát pozor abyste dětským zádům neškodili?

  1. Symetrie – zatížená aktovka či batoh musí být na zádech symetrická. Nakloněná aktovka k jedné straně způsobí nesymetrické zatěžování zad a skoliotické držení páteře na sebe nenechá dlouho čekat.
  2. Vzdálenost ramenních popruhů od sebe. Dítě se širšími rameny budou popruhy blízko u sebe řezat do krku a taška půjde špatně vycentrovat. Popruhy daleko od sebe, které padají z úzkých ramen nutí dítě ramena zvedat. Tím neustále přetěžuje krční páteř. Dítě se naučí předsunout hlavu a zvednout ramena. Zýšené napětí šíjových svalů může následně vyvolat bolest hlavy nebo krční páteře. Dítě s úzkými rameny by mělo vždy nosit zapnutý hrudní pásek.

Pokud nesrovnáte tašku v obchodě, nečekejte, že se vám to podaří doma. Špatně padnoucí aktovku popruhy neseřídíte a “nesrovná se to časem.”

  1. Výška aktovky. Batoh či aktovka je poměrně velká investice, ale nekupujte ji s tím, že dítě bude mít stejný batoh až do konce základní školy. Záda prvňáka jsou kratší a zakřivení páteře v předozadní rovině, které se stále utváří, je jinde, než u dítěte v šesté třídě.
  2. Počet komor. Je lákavé mít na batohu spoustu kapes, ale pro malé dítě je to nevhodné. Těžkou náplní přední kapsy se batoh dostává daleko od zad a nutí dítě k záklonu a prohloubení bederní lordózy. Pro prvňáčky je ideální jednokomorová pevná aktovka, která sedí stejně při jakémkoliv naplnění. V pozdějším věku si již dítě dokáže batoh uspořádat tak, aby mělo těžké věci přímo na zádech a lehčí dál od zad.

Učte dítě od první třídy, že batoh se nosí na obou ramenech a jděte mu v tom příkladem. Menší děti namotivujte tím, že jejich hrdina vyobrazený na aktovce je, chudák, nakřivo. Větší děti už pochopí, že nošením batohu na obou ramenech předchází problémům v budoucnu. Ani velmi drahá, ergonomická aktovka nezabrání vadnému držení těla, pokud není používána správně.

Mějte na paměti, že s nástupem do školy dítě značně omezí přirozený pohyb. Dbejte na dostatečnou pohybovou aktivitu svého školáka. Kroužek se všeobecným pohybovým zaměřením může být vhodnou kompenzací. Pokud vaše dítě není sportovní typ, pořiďte domů švihadlo a gymnastický míč, na kterém může cvičit, válet se i sedět a nedostatek pohybu se snažte kompenzovat doma.